Een nieuwe auto kopen

Deze keer heb ik een metafoor voor jullie. Zelf ben ik gek op metaforen, want een metafoor kan door middel van een kortverhaal zoveel zeggen! Metaforen worden ook wel spiegelverhalen of gelijkenissen genoemd. Het zijn als het ware spiegels voor onze ziel. Ook Jezus vertelde in Zijn leven op aarde veel gelijkenissen om de mensen meer duidelijkheid te geven over God en Zijn Koninkrijk.

Op een dag gaat een man een nieuwe auto te kopen. Hij wil een gezinswagen waar zijn kinderen veilig achterin kunnen zitten en het liefst een auto met een hoge instap. Ook zijn stoelverwarming en ingebouwde navigatie geen overbodige luxe voor hem. Na goed voorwerk te hebben gedaan, stapt de man de autozaak binnen. Hij weet al precies welke auto hij wil hebben en gaat ernaar op zoek. Het juiste merk, een bepaald type en de goede kleur.  Alles klopt. Maar… na de autoverkoper gesproken te hebben, valt de prijs toch wel erg tegen. De auto is veel te duur!
Dus gaat hij met de autodealer in gesprek en zegt:
‘Ik wil ontzettend graag die auto van je kopen, maar tegen de prijs die jij vraagt, gaan we er niet uitkomen. Dus willen we tot een deal komen, dan zal er iets van die prijs af moeten.’
De dealer geeft daarop als antwoord:
‘Nou dan weet ik wel wat. We kunnen natuurlijk op sommige onderdelen bezuinigen. Je hebt dan wel wat minder luxe en comfort, maar dan heb je wel de auto van je dromen.’
De man denkt na en zegt:
‘Zonder al die luxe en comfort is het niet meer de auto waar ik zo van gedroomd had. Voor mij is comfort zo belangrijk, dat ik er eigenlijk niet zonder kan, dus laat dát er allemaal maar in zitten. Ik heb een beter idee. Haal in plaats daarvan de motor er maar uit.’
‘Nou ja’, zegt de dealer: ‘Het zou niet mijn eigen keuze zijn, maar dat scheelt inderdaad nogal wat op de prijs. Zonder motor kan ik de auto voor een hele aantrekkelijke prijs aanbieden.’
De klant is koning, dus haalt de dealer de motor uit de auto. Nadat de auto rijklaar is gemaakt, komt de man de autozaak weer binnen om zijn auto op te halen. Omdat de motor ontbreekt, moet hij zijn nieuwe auto de showroom uitduwen…

De motor van de auto uit dit voorbeeld is juist het belangrijkste van de hele auto. Zonder motor is de auto eigenlijk waardeloos. In het leven van een christen zie je soms ook dat we bezuinigen op de dingen waar we het nou juist van moeten hebben. In ons geestelijke leven is het gebed de motor van ons geloof. Maar als we het druk hebben, gestrest zijn of zorgen hebben, dan is het gebed vaak het eerste wat onder druk komt te staan. Terwijl het gebed nou juist onze grootste krachtbron is! Als we daarop bezuinigen, dan wordt het mensenwerk en moeten we alles op eigen kracht doen. Daar word je moe en gefrustreerd van. Dat trek je niet. Vroeg of laat zul je afhaken, want dat hou je niet vol! Jezus zocht Zijn Vader voortdurend op toen Hij op aarde was. Dankzij het contact met God de Vader heeft Hij Zijn taak volmaakt kunnen volbrengen. En als Jezus al zoveel behoefte had om steeds opnieuw in gebed te gaan, dan hebben wij dat toch des te meer nodig? Ik wil jullie tot slot bemoedigen met deze tekst uit Filippenzen 4 : 6-7: ‘Wees in geen ding bezorgd, maar laat uw verlangens in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God; en de vrede van God, die alle begrip te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten bewaken in Christus Jezus.’

Carina Hoekstra