Op welk veld speel jij?

Je kent vast wel de term ‘het zendingsveld’. Het verwijst naar een plek buiten Nederland waar christenen proberen de mensen te bereiken met Gods boodschap. Dit gebeurt in alle landen op heel veel verschillende manieren. Ook wij werken op zo’n zendingsveld in Tanzania, een land in Oost-Afrika. Samen met mijn man en onze twee dochtertjes zijn we daar vijf jaar geleden naar toe verhuisd om te helpen bij het vertalen van het Nieuwe Testament in de lokale talen rondom de stad Mbeya. Inmiddels is het Nieuwe Testament in zes talen helemaal klaar en ligt het nu bij de drukker te wachten om te worden geprint. Het is natuurlijk erg mooi dat we hebben mee mogen werken aan dit prachtige werk. Zo’n tien jaar geleden zetten we onze eerste stappen richting het Bijbelvertaalwerk. Wij namen deze stappen omdat we geloven dat wat er in de Bijbel staat waar is en we geloven dat alle mensen moeten weten dat God Zijn Zoon heeft gestuurd om ons met Hem te verzoenen. Zoals we lezen in Mattheüs 28 vers 19: “Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen.” Geen opdracht voor een aantal ‘geroepenen’, maar een opdracht voor iedereen die in Hem gelooft! Zelf hebben we nooit een speciale roeping gehad. Wij wilden werken in Gods Koninkrijk en vroegen onze Vader: “Wij willen gaan waar we nodig zijn.” Omdat Albert het erg mooi vindt om met talen en met de Bijbel te werken, kwamen we uit bij Wycliffe Bijbelvertalers.

“Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen.”

Mattheüs 28:19

Geloof jij ook in God en is Jezus jouw Verlosser? Dan is deze opdracht ook voor jou. Nee, het betekent niet dat je dan de zending in moet. Maar zeker wel het veld in! “Ik zeg jullie: kijk om je heen, dan zie je dat de velden rijp zijn voor de oogst!” (Johannes 4:35) Al Jezus’ leerlingen zouden moeten gaan oogsten. Dus daarom de vraag: op welk veld speel jij? Wat is jouw zendingsveld? Denk je er wel eens over na hoe jij andere mensen tot leerlingen kan maken? De mensen om je heen? Je vrienden, je collega’s, medestudenten, buren of je kinderen? Neem vandaag eens de tijd om daarover na te denken. En laat dit vooral geen spanning of angst bij je oproepen. Want voordat Jezus de opdracht geeft in Mattheus, laat Hij ook meteen zien dat het niet ons werk is of onze inspanning die zal worden beloond. Hij zegt: “Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde.” Dus laten we beginnen met bidden. Vraag om Gods wijsheid om te zien wie er rijp is, en Gods kracht om daadwerkelijk te kunnen oogsten.

“Ik zeg jullie: kijk om je heen, dan zie je dat de velden rijp zijn voor de oogst!”

Johannes 4:35

– Jacomine Verhoeff